Posledná aktualizácia

  • 19 januára, 2018

počítadlo návštev

  • 2581298prečítania:
  • 2001Prečítania dnes:
  • 1655prečítania včera:
  • 13566prečítania posledný týždeň:
  • 482622návštevníkov:
  • 193návštevníkov dnes:
  • 238návštevníkov včera:
  • 2739návštevníkov posledný týždeň:
  • 429Návštevníkov denne:
  • 5Teraz ONLINE:

Bezpečnosť na cestách: EP požaduje asistenčné systémy v každom vozidle

Rozpoznávanie chodcov či cyklistov, automatické brzdenie či inteligentné prispôsobovanie rýchlosti. Európsky parlament presadzuje, aby boli tieto asistenčné systémy súčasťou základnej výbavy všetkých nových vozidiel.

Na európskych cestách príde každý rok o život viac ako 25 tisíc ľudí, počet ťažko zranených sa odhaduje na stotridsaťpäťtisíc. Ľudský faktor je príčinou až 90% nehôd.

Asistenčné systémy riadenia, ako napríklad systém na prispôsobovanie rýchlosti vozidla, systém na udržovanie automobilu v jazdnom pruhu či automatické brzdné systémy, by mohli pomôcť vodičom zvládať nebezpečné situácie a znížiť tak počet nehôd. Tieto systémy, ktoré sú dnes montované do drahších automobilov, by podľa poslancov mali byť súčasťou základnej výbavy všetkých nových vozidiel.

„Všetci robíme chyby, či už sme v pozícii vodiča, chodca či cyklistu. Automatické asistenčné systémy majú v takýchto prípadoch úlohu akýchsi tichých druhých pilotov, ktorí pomáhajú zabrániť nehodám,‟ uviedol spravodajca uznesenia Dieter-Lebrecht Koch (EPP, DE).

Asistenčnými systémami boli v minulosti vybavené najmä luxusnejšie autá. Napriek tomu, že sa dnes montujú do všetkých tried automobilov, pre vodičov znamená ich objednanie dodatočné náklady, v dôsledku čoho sú súčasťou iba každého štvrtého vozidla v EÚ.

V snahe šetriť vodičom náklady poslanci presadzujú, aby sa povinnými stali iba na trhu dostupné systémy, ktoré sa už pri záchrane životov osvedčili, ako napríklad rozpoznávanie chodcov či cyklistov a automatické brzdenie.

„Každý by mal mať možnosť kúpiť si takéto auto. Práve vďaka všeobecnému zavádzaniu budú tieto systémy lacnejšie. Cena nimi vybavených automobilov tak nebude horibilná, budú len o trochu drahšie,‟ dodal poslanec Koch.

Poslanci okrem toho vyzvali Komisiu, aby zvážila zavedenie celoúniového nulového limitu pre prítomnosť alkoholu v krvi, ktorý by sa týkal nových a profesionálnych vodičov.

Parlament schválil nelegislatívne uznesenie pomerom hlasov 593 (za): 39 (proti): 53 (zdržalo sa hlasovania).

Reakcie slovenských poslancov

„Nemôžeme sa brániť tomu, aby nám asistenčné systémy pomáhali pri záchrane ľudských životov, keď zlyháva ľudských faktor. Tvrdenia, že pri povinnej montáži týchto systémov vzrastie cena nového vozidla nie sú opodstatnené, pretože nové technológie a ich zoskupovanie prinúti výrobcov áut upravovať ceny podľa dopytu spotrebiteľov,‟ uviedla poslankyňa Monika Smolková (S&D, SK).

„Až deväťdesiatim percentám dopravných nehôd by sa dalo predísť, ak by boli všetky autá vybavené modernými bezpečnostnými prvkami, ako sú automatické brzdy. Výrobcovia budú mať odteraz povinnosť zakomponovať ich do každého novovyrobeného vozidla, vďaka čomu zabránime ročne tisíckam smrteľných nehôd,‟ uviedol poslanec Ivan Štefanec (EPP, SK).

„Verím, že povinné inteligentné a asistenčné systémy, nulová tolerancia alkoholu pre začínajúcich a profesionálnych vodičov, ako aj zameranie sa na bezpečnosť chodcov či cyklistov a v neposlednom rade posilnenie zodpovedného správania vodičov výrazne prispejú k zmierneniu hrozivej štatistiky úmrtnosti na európskych cestách,‟ uviedla poslankyňa Jana Žitňanská (ECR, SK).

Spat